ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!

  1. Iako je za iPhone Pro Max već potrebno izdvojiti poveću količinu novca, čini se da Apple traži nove načine kako još više povisiti cenu njihovih telefona. Rešenje za to je izbacivanje iPhone-a jačeg od oba Pro modela, što tehnološki gigant iz Cupertina upravo i – razmatra.

    Naime, kako u svom Power On biltenu navodi Bloomberg-ov reporter i dugogodišnji Apple-ov analitičar, Mark Gurman, iPhone Ultra trebao bi da bude Apple-ov najjači telefon do sada te bi se trebao postaviti iznad Pro i Pro Max modela, kako po ceni, tako i po performansama.

    "Apple je interno raspravljao o dodavanju iPhone-a više klase na vrh svoje linije pametnih telefona. Ali, umesto preimenovanja Pro Max-a u 'Ultra', Apple bi mogao dodati još jači iPhone iznad oba Pro modela. Interno, kompanija je raspravljala o tome da učini upravo to 2024. godine", tvrdi Gurman.

    Apple-ov analitičar nije tačno siguran koje će novitete doneti iPhone Ultra, ali nagađa da bi to mogao da bude veći ekran, poboljšane kamere te još jači SoC. Iako se pre "šuškalo" da bi moglo biti reč o sklopivom telefonu, Gurman veruje kako to ipak neće biti slučaj.

    Podsetimo, Gurman je u septembru prošle godine najavio da će Apple uvesti novi način imenovanja iPhone 15 serije telefona. Prema njegovim tadašnjim informacijama, to bi značilo da će nadolazeći Pro Max modeli postati Ultra. Ali, ako se nova Gurmanova prognoza ostvari, iPhone Pro Max i dalje će postojati, ali više neće biti Apple-ov top model.


  2. Nova promena u politici Twitter-a neslužbeno je najavljena krajem prošle nedelje. Uvođenje tri različite vrste "kvačica" prvo je bilo popraćeno negodovanjem zbog toga što svako može da kupi nekad prestižnu plavu kvačicu, a oni koji je već imaju moraće plaćati osam dolara mesečno kako bi je zadržali. Ali, sve to je ništa kad se uporedi sa promenom koja očekuje vlasnike novih, zlatnih kvačica.

    Zlatna oznaka verifikovanog profila na Twitter-u je od nedavno rezervisana za kompanije, organizacije, medije i druge poslovne službene naloge. Ona označava kako je reč o pravom profilu kompanije, a osim same kvačice, Twitter takve naloge unazad nekoliko nedelja ističe i kvadratnom profilnom slikom, nasuprot svim ostalima, okruglima. Ali, iako je zlatnu kvačicu mogla dobiti bilo koja potvrđena organizacija ili kompanija, za svoj glavni nalog i one dodatne – privilegija će ih ubuduće skupo koštati.

    Ovih dana nekolicina vlasnika profila sa zlatnim kvačicama dobila je obaveštenje o tome da se za njih sprema posebna ponuda, pretplata nazvana Organization plan. Unutar nje, korporacija bi zadržala verifikovani zlatni nalog, nove opcije "boostovanja" objava, povećan doseg i slično – ali, po ceni od čak 1.000 dolara mesečno. Dodatno, 50 dolara mesečno platili bi za svaki dodatni verifikovani nalog unutar iste organizacije.

    Prema neslužbenim informacijama, ovakvu će "ponudu" uskoro dobiti svi vlasnici zlatnih profila, a oni koji se odluče ne prihvatiti je, ostaće bez privilegije zlatne kvačice i svega što takva razina pretplate omogućava. Naplata skupe pretplate kompanijama je još jedan način kojim novi vlasnik, Elon Musk, želi da poveća prihode ove društvene mreže, koja trenutno raznim poveriocima duguje preko 12 milijardi dolara.


  3. Apple je objavio finansijski izveštaj za poslednja tri meseca u 2022. godini, u kojem su se, među ostalom, pohvalili brojem aktivnih uređaja u svetu.

    "Tokom poslednjeg tromesečija, postigli smo veliku prekretnicu i s uzbuđenjem možemo izvestiti da sada imamo više od dve milijarde aktivnih uređaja kao deo naše rastuće instalirane baze“, naveo je izvršni direktor Apple-a, Tim Cook.

    Uz dve milijarde uređaja u aktivnoj upotrebi, Apple je zabele i najveći prihod do sada u sektoru usluga, 20,8 milijardi dolara. Ali, ukupna prodaja u poslednjem kvartalu 2022. godina iznosila je 117,2 milijardu dolara, dok je u istom razdoblju godinu pre iznosila 123,9 milijardi dolara. Reč je, dakle, o padu od 5 posto.

    Više od polovine ukupne kompanijine prodaje u četvrtom kvartalu 2022. čini iPhone, ali je u padu od 8 posto u odnosu na isto razdoblje 2021. godine. Treba istaći i da je prodaja Mac računara pala za 28 posto, a pad od 8 posto zabeležen je i u prodaji Apple Watch-a te ostale Apple-ove dodatne opreme.

    Da ipak nije sve tako crno, porast prodaje od 6 posto zabeležile su Apple-ove usluge, poput, na primer, iTunes-a, Apple TV-a i slično. S druge strane, u četvrtom kvartalu 2022. godine porast prodaje od čak 28 posto zabeležio je iPad.

    Ali, što se tiče ukupnih neto prihoda u poslednjem kvartalu 2022., oni su iznosili 30 milijardi dolara, odnosno 13 posto manje u poređenju sa istim razdobljem 2021. godine. Uprkos tome, Apple-ov finansijski direktor, Luca Maestri, tvrdi da je ukupni prihod kompanije povećan "na bazi konstantne valute".

    "Generisali smo 34 milijarde dolara u operativnom novčanom toku i vratili više od 25 milijardi dolara deoničarima tokom poslednjeg tromesečija, nastavljajući ulagati u naše dugoročne planove rasta", zaključuje Maestri.


  4. Društvena mreža Instagram navodno radi na uvođenju plaćene verifikacije korisničkih profila.

    Namere Instagram-a je otkrio inžinjer Alessandro Paluzzi, a svoje tvrdnje zasniva na kodu. On je na društvenim mrežama podelio screenshotove koda aplikacije na kojim se vide linije "IG_NME_PAID_BLUE_BADGE_IDV" i "FB_NME_PAID_BLUE_BADGE_IDV."

    To jasno ukazuje da se "plaćena plava značka" odnosi na plave oznake koje dobijaju profili verifikovanih korisnika ove platforme. FB i IG se odnose na Facebook i Instagram, što znači da u Meti razmišljaju o plaćenoj verifikaciji profila na njenim platformama. IDV je poznati akronim za "verifikaciju identiteta".

    Paluzzi je do sada otkrio brojne neobjavljene funkcije u prošlosti, uključujući organizer na Instagram-u. Takođe, ovaj developer je navodno otkrio i kod koji se odnosi na novi tip pretplate, ali još uvek nije jasno da li je direktno povezan sa plaćenom verifikacijom.

    Twitter Blue je pretplata koja košta od 8 do 11 dolara mesečno i pruža korisnicima pristup verifikacionoj oznaci, kao i nekim eksperimentalnim funkcijama. Plaćena verifikacija je bila jedan od prvi poteza novog vlasnika Twitter-a Elona Muska. Međutim, to je bio promašaj jer kompanija nije implementirala mere zaštite kako bi sprečila korisnike da se lažno predstavljaju kao kompanije ili poznate ličnosti.

    Ako Meta zaista radi na plaćenoj verifikaciji, onda mora pronaći način da ne ponovi grešku Twitter-a. Trenutno je veoma teško verifikovati profil, a postoji i crno tržište za verifikaciju na Instagram-u gde ljudi plaćaju desetine hiljada dolara kako bi dobili oznaku na svom profilu.

    Iz Mete za sada nema nikakvih komentara na Paluzzijevo otkriće.


  5. Svima je jasno da je Google pomalo nervozan oko dešavanja sa veštačkom inteligencijom ChatGPT-a, ali prema novim navodima, ovaj tehnološki gigant bi uskoro mogao pripremiti svoj odgovor.

    Kako prenosi CNBC, zaposleni Google-a trenutno testiraju sopstveni AI chatbot pod nazivom "Apprentice Bard", koji nudi odgovore na pitanja postavljena koristeći prirodni jezik baš kao ChatGPT. Bard je izgrađen korišćenjem Google-ove LaMDA tehnologije, koja je sama po sebi slična GPT-seriji AI jezičnih modela na koje se ChatGPT oslanja. Jedna velika prednost koju Bard navodno ima u odnosu na ChatGPT je njegova sposobnost da govori o nedavnim događajima. Kao što OpenAI upozorava, ChatGPT ima ograničeno znanje o svetu i događajima nakon 2021.", ali Bard je ažurniji, pa može odgovarati čak i o nedavnim dešavanjima. Navodi se i to da Google testira alternativnu verziju svoje početne stranice, gde bi ista mogla integrisati zamena za "I'm feel lucky" dugme, sa upitima za potencijalna pitanja.

    Naravno, ovo su još uvek rani izveštaji i pitanje je da li će Google-ov odgovor i približno biti sličan ovome, a tu su još uvek i velika pitanja od kvalitetu jezičnih modela veštačke inteligencije, u svrhu Internet pretrage.


  6. Mada su se mnogi mlađi korisnici okrenuli drugim vrstama društvenih platformi poput TikTok-a, Facebook i dalje traje, iako su mu mnogi više puta predviđali kraj.

    Pored toga, ne samo da je opstao, već i dalje beleži rast, jer je Meta u svojem kvartalnom finansijskom izveštaju navela da je nakon povećanja korisnika za 16 miliona u proteklom kvartalu, Facebook dosegao 2 milijarde svakodnevnih korisnika.

    Na taj je način postao druga Metina platforma nakon WhatsAppa koja je prešla te fantastične brojke dnevno aktivnih korisnika, a dalje joj rastu i prihodi, iako je u krovnoj kompaniji došlo do velikih otpuštanja zaposlenih u proteklih nekoliko meseci.

    CEO kompanije Mark Zuckerberg rekao je da se Meta trenutno restrukturira, što je rezultovalo otpuštanjem više od 11.000 zaposlenih, a dao je naslutiti da će otpuštanja biti još, jer je cilj, kako kaže, "dati prioritet efikasnosti poslovanja".

    Meta ujedno nastavlja da troši velike novac na ulaganja u metaverzum, pa je tako njena VR/AR divizija Reality Labs zabeležila gubitak od 3,3 milijarde dolara u proteklom kvartalu i gotovo 14 milijardi tokom čitave 2022. godine. Zanimljivo je da Reality Lab kaže kako očekuje da će i dalje beležiti gubitke tokom 2023. godine, ali veruje da metaverzum nudi velike dugoročne prilike.

    U svakom slučaju, Zuckerbergu i društvu nije problem spiskati novac u Reality Lab kada i dalje dobro zarađuju od društvene mreže sa kojom su započeli biznis.


  7. Netflix već dugo najavljuje ograničavanje mogućnosti deljena jednog te istog naloga, da bi sada napokon postalo jasno kako to namerava da sprovede u praksi. Ukoliko posedujete nalog koji istovremeno mogu koristit dve ili četiri osobe, doći će do velike promene, budući da će svi korisnici uslugu morati koristiti putem iste WiFi mreže. Netflix će od korisnika tražiti da se uloguju na primarnoj lokaciji i pogledate nešto barem svaki 31 dan. Ukoliko se na kućnom WiFi-u ulogujete jednom mesečno, Netflix će spojenim uređajima dodeliti funkciju "trusted devices".

    To znači da više neće biti moguće gledati sadržaj ukoliko ste spojeni putem druge IP adrese, te će tim korisnicima blokirati pristup. Ukoliko putujete i sadržaj želite da gledate putem drugog uređaja (npr. hotelski smart TV, Netflix će vam poslati privremenu lozinku.

    Dakle, ovo je prvi Netflix-ov pokušaj u nameri ograničavanja deljenja lozinki, a kako će funkcionisati u praksi, ostaje za videti. S obzirom da mnoga pitanja ostaju otvorena, te da je verovatnost nastanka zbrke, odnosno blokiranja krivih uređaja velika, ostaje za videti kako će korisnici reagovati. Oni koji ostanu bez mogućnosti daljnjeg korišćenja zajedničkog naloga, dobiće ponudu da otvore svoj, te će im profil sa istorijom gledanja i listama biti sačuvan.


  8. Tradicionalno, početak februara je rezervisan za Samsung-ov Unpacked događaj na kojem predstavljaju neke od svojih hardverskih noviteta, a uobičajeno, među njima je i nova serija njihovih Galaxy flagship telefona pod oznakom S23.

    Samsung-ovi Galaxy S23 pametni telefoni slede korake serije S22, pa se u istoj nalazi standardni Galaxy S23, Galaxy S23+ i Galaxy S23 Ultra modeli. S23 Ultra izglead gotovo izgleda gotovo identično kao prethodnik, dok su S23 i S23+ dobili tz. "lebdeći" izgled kamere koji odgovara dizajnu njihovog skupljeg brata. Svi telefoni sada izgledaju puno jednostavnije.

    S23 ostaje najmanji sa 6,1-inčnim AMOLED ekranom. S23+ nalazi se u sredini sa ekranom od 6,6 inča, dok je S23 Ultra i dalje masivan sa veličinom od 6,8 inča, ali je ovaj put Samsung smanjio zakrivljenost staklenih ivica oko ekrana. Od ove godine S Pen olovka se vraća uz ovogodišnji najveći Galaxy telefon, a s obzirom da su mu ivice ekrana ravnije, dobija se veća površina za njeno korišćenje.



    Sve telefone pokreće Qualcomm-ov Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy čipset, što je malo jača verzija ovog čipseta, a S23 Ultra će imati 12 GB RAM-a u odnosu na slabije modele koji će imati 8 GB.

    Najveća promena S23 Ultra modela u odnosu na prethodnika je njegova primarna kamera koja sada ima senzor od 200 megapiksela, koja osim toga može kreirati i fotke od 50 ili 12 megapiskela sa puno više detalja, svetla i oštrine, zahvaljujući procesu spajanja više piksela u jedan. Uz nju su tu još čak dve telefoto kamera, sa 3x i 10x optičkim zumom, kao i ultraširoka kamera od 12 megapiksela. Uz to, prilikom snimanja videa, S23 Ultra ima dvostruko veće uglove korekcije za optičku stabilizaciju slike, tako da nudi glađe rezultate od svog prethodnika.

    Kamere S23 i S23+ modela ostaju identične kao kod prethodnika, dok su svi modeli dobili i baterije većeg kapaciteta, te Corning Gorilla Glass Victus 2 unapređenu zaštitu stakla njihovih ekrana.



    Telefoni će biti lansirani sa Android-om 13, biće dostupni u četiri različite boje, a njihove početne cene kreću se od 116.999 dinara (S23), 147.999 dinara (S23+) i 171.999 dinara (S23 Ultra). Na tržište stižu 17. februara.


  9. Samsung je objavio poslovne rezultate za 2022. godinu, iz kojih se vidi da su ostvareni rekordni godišnji prihodi (oko 245 milijardi dolara), ali je operativna dobit istovremeno iznosila 35 milijardi, što je za 6,9 milijardi manje nego godinu ranije.

    Kao glavni razlog padu dobiti navodi se manja potražnja za pametnim telefonima i čipovima, dakle dve grupe proizvoda koje Samsung-u donose najveću dobit. Ovakvi rezultati ne čude s obzirom da će 2022. godina ostati zabeležena kao jedna od najlošijih za tržište smartfona uopšteno. Isto tako je pala i potražnja za čipovima, koja je opet uzrokovana nadolazećom ekonomskom krizom, odnosno nesigurnošću naručilaca, navodi se u izveštaju.


  10. Aplikacija Apple Support za iOS i iPadOS dobila je značajno ažuriranje, a od sadA će biti dotupna u 118 zemalja sveta pa i u Srbiji i zemljama u okruženju.

    Apple se oduvek o svojim korisnicima brinuo bolje od konkurencije. Bilo da vam treba savet ili podrška u svezi sa hardverom ili softverom pronaći ćete je u Apple Store prodavnicama ili online.

    Na zapadu omiljeni način traženja podrške je kroz aplikaciju Apple Support, ali do sada kod nas nije bila dostupna.

    Dobra vest je da je ta aplikacija osim što je dobila ažuriranje sad proširila svoju dostupnost još čak 118 regiona, što uključuje i Srbiju, Hrvatsku, BiH, Crnu Goru i Severnu Makedoniju.

    Aplikaciju su preveli i na tri dodatna jezika, među kojima se nije našao srpski, ali je dostupan hrvatski.

    Kroz Apple Support sa svog iPhone-a ili iPada ćete upravljati svojim pretplatama. Po potrebi resetovati Apple ID lozinku, potražiti pomoć u svezi sa nekim problemom sa uređajem i dobiti detaljna uputstva kako rešiti ono što vas muči.