ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!
  1. Nadamo se kako će jednog dana ukradene lozinke postati stvar prošlosti, zato što će i same lozinke postati prošlost, najavili su iz Google-a veliku promenu u načinu na koji će se korisnici u budućnosti prijavljivati u njihove servise. U objavi na službenom blogu podsetili su kako su upravo lozinke najveća pretnja online bezbednosti korisnika jer se teško pamte, a lako kradu. Upravljanje lozinkama je komplikovano i mnogi koriste iste lozinke za više različitih servisa pa ako se hakeri dokopaju jedne lozinke, imaće pristup većem broju ličnih informacija.

    Jedno od rešenja sa kojim se povećava bezbednost korisničkih računa jest potvrda u dva koraka. Reč je o bezbednosnom mehanizmu uz koji je, pored lozinke, potrebno na još jedan način potvrditi prijavu na svoj mail, profil na društvenim mrežama itd. Najčešći način na koji se to radi jeste upisivanjem koda koji se prilikom prijave dobije na mobilni telefon. Dakle, ako se neko i dokopa vaše lozinke, samim njenim upisivanjem neće moći pristupiti profilu jer neće imati taj dodatni kod koji vam Google (ili neka druga kompanija) šalje na vaš telefon.

    Iz Googlea su objavili kako uskoro nameravaju da korisnicima automatski aktiviraju potvrdu u dva koraka (dvostepenu autentifikaciju). To će prvo napraviti samo za one račune koji su pravilno konfigurisani i imaju sve potrebne podatke za dodatnu autentifikaciju prilikom prijave na Google-ove profile, ali s vremenom ta bi se opcija trebala proširiti na sve korisnike.

    Dok mnogi već koriste takav način prijave, nekima će ovo biti velika promena jer će svaki put prilikom prijave u Gmail ili neki drugi Google-ov servis morati posegnuti za svojim mobilnim uređajem sa kojim će potvrditi svoj identitet. Takođe, iz kompanije su najavili kako razvijaju naprednu bezbednosnu tehnologiju u samim mobilnim uređajima kako bi ta potvrda u dva koraka bila što bezbednija.
  2. Znamo da YouTube odavno podržava titlove, ali da biste mogli da ih čitate, neko ih prvo mora izraditi, tj. prevesti sa jednog jezika na drugi i onda ubaciti. Ali, kako veštačka inteligencija napreduje, kao i Google-ovi algoritmi za prevođenje, titlovi bi uskoro mogli da dožive pravu revoluciju.

    Naime, ako je verovati najnovijim glasinama, Google radi na automatskom prevodu zvučnog zapisa na YouTube-u i ubacivanjem istog u titlove, što znači da bismo uskoro mogli da gledamo video koji će automatski prevoditi strani u nama poznat jezik u vidu titlova.

    Pored toga, nova funkcija bi trebala da podržava i automatsko dodavanje opisa, naslova i još mnogo toga. Za sada je u testnoj fazi i navodno dostupna samo određenom broju korisnika, blog Android Police je otkrio varijantu između engleskog i portugalskog jezika. Koji će jezici za vreme lansiranja usluge biti podržani, za sada nije poznato.

    Videli smo da Google nove funkcije u početku prilagodi jezicima koje govori veći broj korisnika, da bi kasnije prešao i na one manje raširene. No, ipak se nadamo da će srpski biti podržan što pre.
  3. Mobilna aplikacija za bezbedno i kriptovano dopisivanje Signal ističe se po tome što o korisnicima ne prikuplja nikakve podatke i garantuje bezbednost komunikacija korišćenjem neprobojne i open source enkripcije unutar sopstvenog protokola. Iako je i pre bila popularna, kada je početkom ove godine WhatsApp najavio promene pravila privatnosti i izazvao revolt korisnika, upravo je Signal bio jedan od onih koji su tu situaciju najbolje iskoristili – WhatsApp-u je preoteo više miliona korisnika.

    Svoj pohod protiv Facebook-a su pokušali da nastave i ovih dana, pokretanjem oglašivačke kampanje na Instagram-u (koji, znamo, kao i WhatsApp, pripada Facebook-u). Ekipa Signal-a pokušala je pažljivo da pokaže korisnicima kako se njihovi privatni podaci koriste za ciljano oglašavanje, i zašto im ponekad na društvenim mrežama iskaču oglasi toliko precizno targetirani da sami korisnici imaju osećaj da ih Internet "predobro poznaje" ili čak i "prisluškuje".

    Signal-ovci su došli na izvrsnu ideju – svojim će oglasima interaktivno menjati sadržaj zavisno od toga kome ih se prikazuje, i to tako da se korisniku bukvalno napiše zašto ga je s tim oglasom "naciljalo".

    Drugim rečima, pred vama je tako trebao da iskoči oglas koji razotkriva ko ste, gde ste, kakvo vam je bračno stanje, koje su vam preferencije u vidu muzike ili zabave, šta volite, šta ne volite i slično. Nije potrebno napomenuti da se Facebook-ovim moderatorima ovakvo razotkrivanje algoritama za ciljano pozicioniranje oglasa nimalo nije dopalo, pa su reagovali prilično oštro (a možda se negde neko setio i kako im je Signal "neprijatelj").

    Kreiranje takvih oglasa Facebook nije dozvolio, a zbog pokušaja njihovog kreiranja Signal-u su odmah ukinuli oglašivački nalog na svojoj mreži. Iz Signal-a se pravdaju da su samo hteli da plate reklamu koja bi iskoristila Facebook-ovu tehnologiju kako bi ljudima prikazali kako ona funkcioniše i šta sve Zuckerberg-ova kompanija o njima zna.

    Pokušaj preterane transparentnosti Facebook je tako "nagradio" trajnim banom. Pokazali su mišiće i u korenu srezali ideju da bi neko korisnike mogao da upozori sa njihovim oglašivačkim algoritmima.


  4. Optičko povećanje putem periskopa sada je već uobičajena stvar u najboljim smartfonima. Neki modeli imaju mogućnost zumiranja 3x, neki 5x, a neki čak i 10x, poput Huawei-ja P40 Pro+ i Samsung-a Galaxy S21 Ultra.

    Ali, problem kod ovakvog koncepta periskopa je u tome što koristi fiksna sočiva. Dakle, telefoto kamerom možete zumirati, recimo, 3x i 10x. Tada dobijete pravo optičko povećanje, ali ako želite npr. 5x ili 7x, tada će uređaj koristiti 3x telefoto kameru, a od 3x do 7x uvećavati digitalno, sve dok ne dođe do 10x, kada se prebacuje na za to predviđenu kameru.

    E sada, ako je verovati najnovijim spekulacijama, Samsung razvija optičko povećanje od 10x sa kontinuiranim zumom, što znači da sve do 10x bilo optičko, kako ono od 3x, tako i 5x, i 6x i 7x, ili recimo 8,3x.

    Ovakav optički zum koriste DSLR aparati, a kako Samsung ovu tehnologiju namerava da implementira u telefon, ostaje za videti. Navodno se radi o pomićnim sočivima kao na animaciji ispod.

    Nova tehnologija bi se, najpre trebala naći u modelu Galaxy S22 Ultra, koji će se pojaviti početkom sledeće godine, a novost kod ovog modela je navodno i selfie kamera ugrađena ispod ekrana, čime se izbegava potreba za punch-hole rupicom.


  5. Prema najnovijim glasinama i procurelim informacijama, HTC će na predstojećoj virtuelnoj konferenciji Vivecon 2021, koja se održava 11. i 12. maja ove godine, predstaviti nove VR headsetove, odnosno Vive Focus 3 Business Edition i Vive Pro 2, a oba će biti namenjena poslovnim i profesionalnim korisnicima.

    U ovom trenutku osim teaser sličice (gore), HTC nije sklon da iznosi nikakve detalje o novim headsetovima, ali neki posetioci češke web prodavnice Alzashop, otkrili su njihove cene (pre nego što su uklonjene), pa je Vive Focus 3 bio izlistan sa cenom od 1.474 eura, a Vive Focus 3 sa 842 evra. Za oba headseta je bilo navedeno da će se moći naručivati od 20. maja ove godine.

    Ukoliko je ova informacija tačna, HTC će izdati poslovni VR headset koji će biti skuplji od enterprise edicije Oculus Questa, što znači da bi mu trebao da osigura znatnu hardversku i softversku nadmoć nad Facebook-ovim headsetom Oculus for Business SKU koji se prodaje po ceni od 670 evra.



  6. Prema pisanju analitičara iz Counterpoint-a, tržište bežičnih TWS slušalica prošle godine nije osetilo posledica korona krize, odnosno doživelo je rast isporuka od solidnih 78% u poređenju sa 2019. godini. To čak u jednom pogledu i ima smisla jer je više ljudi radilo od kuće što je povećalo potrebu za online sastancima, a bežične slušalice su zgodan uređaj u toj situaciji.

    Tako je prošle godine isporučeno 233 miliona TWS (True Wireless Stereo) slušalica. Apple je ostvario 31% udela u tim isporukama, a nakon njega slede Xiaomi sa 9%, Samsung sa 7%, JBL sa 4%, QCY sa 3% i svi ostali sa 46%, što pokazuje da je tržište dosta fragmentisano, barem u ovoj donjoj polovini.

    Counterpoint očekuje da će Apple nastaviti da bude glavni igrač na tržištu TWS slušalica i ove godine, ali sa nešto nižim udelom od 27%. Prateća četvorka će zadržati isti udeo, dok će se udeo ostalih povećati. Isporuke bi trebale da rastu oko 35% u poređenju sa prošlom godinom, a to je oko 310 miliona slušalica.

  7. Čak i nakon što je Adobe službeno završio sa podrškom za njihovu Flash multimedijalnu web platformu sa krajem prošle godine, ista komponenata je ostala deo Windows 10 sistema. Ipak, Microsoft je najavio njegovo končano uklanjanje.

    Naime, Microsoft je na svom ažuriranom blogu o Windows nadogradnjama najavio da u potpunosti planira da ukloni Adobe Flash iz Windows 10 operativnog sistema. Ovog leta, biće dva moguća scenarija za uklanjanje Flash-a. Prvo je kumulativni update za Windows 10 koji će biti dostupnan tokom juna meseca, dok je drugo kroz instalaciju Windows 10 verzije 21H1, koja će biti dostupna krajem ovog meseca.

    Krajem 90-ih i početkom 2000-ih, Adobe Flash se koristio za pokretanje interaktivnih multimedijalnih aplikacija poput igara ili programa direktno iz web browsera, a otvoreni web standardi poput HTML5, WebGL i WebAssembly postali su zamena za Flash player. To je, uz povećanje bezbednosnih propusta, dovelo do zastarelosti nekada popularne web platforme za multimediju.



  8. Apple će, ako sve bude po planu, novu iPhone 13 seriju predstaviti u septembru ove godine. Očekuju se promene u dizajnu, po pitanju kamera i hardvera. Sada imamo i najbolji pogled na sve te promene na modelu iPhone 13 Pro Max.

    Najpoznatiji unbox majstor na YouTube-u Lew sa kanala Unbox Therapy dočepao se dummy modela iPhone 13 Pro Max uređaja.

    Za one koji ne znaju, takvi modeli po pravilu nastaju na temelju autentičnih nacrta, a proizvođači dodatne opreme, koriste ih za izradu zaštinih maski.

    Lew kaže da je dobio poprilično kvalitetan primerak koji i masom pruža veran utisak kakav će pružati iPhone 13 Pro Max ove jeseni.

    On uveliko zadržava dizajnerski jezik kakav ima i aktuelni iPhone 12 Pro Max. Dolazi sa ravnom prednjom stranom i poleđinom, ali i pljosnatim ravnim ivicama.

    Ono što će vas barem donekle razveseliti je ipak manji notch odnosno urez u ekranu. Lew kaže da je 8.31mm uži i tako oduzima manje prostora u statusnoj traci.

    Zvučnik odnosno slušalica poziva podignuta je na vrh telefona uz samu gornju ivicu.

    Na leđima je izmerio i veći modul kamere sa vidno većim ringlama, koje će popratiti najavljene nove senzore i objektive. Naime, spekuliše se o f/1.8 objektivu ultra-širokokutne kamere i 2µm pikselima senzora glavne kamere.

    Treba imati na umu da iPhone 13 Pro Max u konačnoj varijanti možda neće izgledati baš ovako, ali sve je više dokaza da ćr biti upravo ovakav. Ukidanje notcha, trebao bi da donese iPhone 14, sledeće godine.

    .video-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; /* 16:9 */ } .video-container iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

  9. Prošlog leta spor izdavača svetski popularne igre Fortnite, Epic Games-a sa jedne i Applea i Google-a sa druge strane, kulminirao je izbacivanjem Fortnite-a iz prodavnica mobilnih aplikacija ovih kompanija. Epic Games je, naime, zakuvao celu priču nudeći igračima popuste na svoja izdanja, ali ako ih ne uplate preko Apple-ove ili Google-ove prodavnice. Taj potez je u ovim kompanijama proglašen "ilegalnim", tj. Epic-u je poručeno da praksa naplaćivanja sadržaja mimo službenog kanala krši pravila prodavnice aplikacija. Kako ovi nisu svoju politiku promenili, vrlo su brzo izleteli sa tih platformi – a odmah potom usledila je i tužba.

    Od tada je prošlo više od pola godine, a parnica Epic-a protiv Apple-a je sada došla na red na sudu u Oaklandu, nakon inicijalnih saslušanja koja su obavljena prošlog meseca. Istovremeno je proces protiv Applea pokrenut i u Evropskoj uniji zbog iste stvari – nametanja sopstvenih kanala prodaje za igre i muziku, odnosno iskorišćavanje povlašećnog položaja.

    U američkoj sudnici prva dva dana sučelili su se generalni izvršni direktor Epic-a, Tim Sweeney, zajedno sa svojim advokatima, sa pravnim timom Apple-a. Analitičari kažu kako Epic nema prevelike šanse u dokazivanju monopolističkog ponašanja Apple-a, jer je američki pravni sistem tradicionalno naklonjen velikim korporacijama. Apple je u tom pogledu značajno veći od Epic-a - vrednost mu je preko 2,1 biliona dolara, dok Epic vredi "samo" oko 29 milijardi.

    Kako bi "David pobedio Golijata" u ovom slučaju, njihovi pravnici će morati da dokažu da je Apple svojim ponašanjem značajno uticao na pravila poštenog tržišnog takmičenja i uticao na celo tržište kako bi ga okrenuo u svoju korist. Porote u ovoj parnici nema, već će odluka biti u rukama federalne sutkinje kojoj je slučaj dodeljen.

    Prvoga dana suđenja, u ponedeljak, Epic-ov šef Sweeney izneo je njihove stavove, naveo kako Apple predstavlja svoj App Store kao jedinu mogućnost za plaćanje usluga, te na sve transakcije uzima proviziju od 30%. S druge strane, Apple-ova strana tvrdi da je sve što čine u interesu korisnika i bezbednosti aplikacija, ali i da njihov ekosistem mnogo doprinosi uspehu igara poput Fortnite-a. Sweeney je čak i priznao da su u avgustu prošle godine namerno prekršili Apple-ova pravila – u nadi da će Apple razmisliti o svojoj politici pre nego što ih izbaci sa platforme.

    Suđenje će potrajati oko tri nedelje, a jedan od zanimljivijih trenutaka trebalo bi da bude i svedočenje prvog čoveka Apple-a, Tima Cook-a, ali za sada se ne zna kada će se ono dogoditi.

  10. Apple je prošle nedelje u prodaju pustio AirTag, svoj najmanji proizvod ikada, i trenutno najjeftiniji gadget koji se može nabaviti sa logotipom zagrižene jabuke. Jedan AirTag u SAD-u košta 29, a pakovanje od četiri komada 99 dolara bez poreza. U Evropi je cena 35, odnosno 119 EUR za pakovanje sa porezom, dok su u Srbiji cene očekivano više, otprilike kao da je kurs evra preko 150 dinara – jedan AirTag košta 5.400 dinara, a set od četiri komada 18.100 dinara.

    AirTag je prodajni hit i na ostalim tržištima, a uz njega se prodaje već i ceo niz dodataka. Naime, Apple je ovaj privezak osmislio tako da je nemoguće da ga prikačite na ključeve ili prtljag - bez dodatnog priveska. Taj dodatni privezak, izrađen najčešće od kože, košta neretko jednako kao AirTag ili čak i više od njega.



    Ali, nije sve tako crno i skupo, pogotovo ako imate malo hrabrosti i "uradi sam" pristupa. To je dokazala ekipa sa portala iFixit, ista ona ekipa koja neumorno nabavlja sve nove uređaje prvog dana kada se pojave u prodaji i potom ih secira, rastavlja i analizira. Drugačije nije bilo ni sa AirTag-om. Maleni su privezak testirali, snimali rendgenom, rastavili, a pritom i po karakteristikama upoređivali s konkurentima, uređajima Tile Mate i Galaxy SmartTag.


    Snimanje priveska (koji to i nije) i analiziranje rasporeda elektronike u njegovoj unutrašnjosti otkrilo je iFixIt-u tri "sigurne zone" u kojima nema nikakvih vitalnih delova osim plastičnog kućišta. Brže-bolje posegnuli su za bušilicom i burgijom od 1,5 milimetra pretvorili AirTag u pravi privezak. Nakon preciznog bušenja uređaj je nastavio da funkcioniše kao i ranije.


    Osim što je dobio rupu, testni iFixIt-ov AirTag je i rastavljen, pa su na njihovim stranicama dostupne detaljne fotografije njegove unutrašnjosti i specifikacije svih unutra pronađenih delova. Posebnu pohvalu u ovom slučaju Apple je dobio jer je napokon proizveo uređaj sa potpuno zamenjivom baterijom (CR2032) koju se može promeniti bez odlaska u servis.