ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!

  1. Društvene mreže koje danas koristimo su besplatne (iako danas sve više njih uvodi pretplatu za određene opcije), ali to ne znači da korisnici ne plaćaju cenu korišćenja na jedan drugi način. Taj način su, naravno, oglasi. A oglase na Facebook-u, Instagram-u, YouTube-u niko ne voli jer im kvare iskustvo korištenja platformi.

    Upravo zato korisnicima Instagram-a neće se svideti jedna promena koju uskoro mogu očekivati na toj društvenoj mreži. Naime, na ovoj platformi prikazivaće se još više oglasa.

    Meta je najavila kako počinje sa testiranjem prikazivanja oglasa među rezultatima pretraživanja, a nakon početne testne faze, ova će opcija postati dostupna korisnicima širom sveta. Iako još nije poznato kada će to biti, na TechCrunch-u kažu kako će se novi oglasi na Instagram-u svima pojaviti tokom sledećih meseci. Ti oglasi, naravno, biće povezani sa sadržajem pretraživanja tako da, ako tražite objave na Instagram-u vezane uz putovanja, na vrhu rezultata pretraživanja prikazivaće se oglasi turističkih agencija, odnosno ostali oglasi vezani uz turizam i putovanja.

    Kako korisnici ne bi pomislili kako je reč samo o rezultatu pretraživanja, a ne o reklami, ispod imena profila stajaće oznaka “sponzorisano”, slično kao što iznad prvih rezultata pretraživanja na Google-u stoji isto obaveštenje.

    Još jedan novitet koji Instagram priprema jeste Reminder Ads putem kojeg će poslovni korisnici jednostavnije moći najaviti, obavestiti i podsetiti korisnike o nekim događajima koji bi im mogli da budu zanimljivi. Korisnici kojima su takve najave evenata zanimljive mogu pristati na primanje budućih objava i najava vezanih za te događaje.

    Nove opcije vezane uz oglašavanje nisu nikakvo iznenađenje jer Meta u poslednje vreme ima problema sa padom prihoda od oglasa, a iz kompanije su tokom objave rezultata za prošli kvartal najavili kako očekuju da će se pad tržišta oglašavanja, pod pritiskom “nesigurne i volatilne globalne makroekonomske situacije”, nastaviti i dalje.


  2. Znali smo da će iPhone 15 serije doneti poskupljenje u odnosu aktuelne modele, jer se o tome šuška već mesecima. Ono što nismo znali je koliko će to poskupljenje iznositi. Ako je verovati najnovijem curenju informacija iz Apple-a, cene u SAD bi mogle izgledati ovko:

    iPhone 15 od $799 (128GB)

    iPhone 15 Plus od $899 (128 GB)

    iPhone 15 Pro: $1,199 (128GB), $1,299 (256GB), $1,499 (512GB), $1,699 (1TB)

    iPhone 15 Max: $1,299 (128GB), $1,399 (256GB), $1,599 (512GB), $1,799 (1TB)

    Ukoliko se ove glasine pokažu kao tačne, stvoriće se prilično velika razlika u ceni između Pro i "običnih" modela, a kao razlog navodi se titanijumsko kućište za Pro modele, veća količina RAM-a i periskopska kamera, za koju još uvek ne znamo koliko će optičko povećanje doneti.

    Imajte na umu da su cene u SAD u pravilu iskazane bez poreza (svaka savezna država ima drugačiju stopu), stoga u Evropi svakako možemo očekivati još više od navedenih.


  3. Otkako je u februaru predstavio svoj Bard AI, kojim želi da konkuriše ChatGPT-u, Google je radio na poboljšanju odgovora chatbota, nakon što se blamirao sa dezinformacijama u svojoj demonstraciji na Twitter-u.

    U svom postu na službenom blogu, potpredsednica proizvoda Sissie Hsiao i potpredsednica istraživanja Eli Collins pozvale su ljude da se prijave na bard.google.com.

    Kompanija je rekla da će početi pružati pristup korisnicima u SAD-u i Velikoj Britaniji, ali da planira skoro širenje na više zemalja i jezika. U trenutku pisanja ovog članka, korisnici iz Srbije još ne mogu isprobati Bard AI.

    Slično kao što možete s ChatGPT-om ili Microsoft-ovim Bing AI-jem, moći ćete razgovarati sa Bard-om, koristeći prirodni jezik. "Mogli biste pitati Barda saet kako postići svoj cilj čitanja više knjiga ove godine, da vam objasni kvantnu fiziku jednostavnim rečima ili potakne vašu kreativnost opisivanjem objave na blogu", napisale su Hsiao i Collins.

    Na temelju snimaka ekrana uključenih u blog post, Bard-ov interfejs izgleda prilično slično Bing AI-u, uz nekoliko ključnih razlika. Na dnu svakog odgovora, Google-ova verzija nudi četiri dugmeta: palac gore, palac dole, strelicu za osvežavanje i dugme sa natpisom "Google it". Postoji i opcija u gornjem desnom uglu odgovora koja kaže "Pogledaj druge skice". Bing AI ih nema, već umesto toga koristi prostor ispod svakog odgovora kao područije za citate izvora.

    Dok Bing AI radi na OpenAI-jevom GPT-4, Bard pokreće "lagana i optimizovana verzija" Google-ove veštačke inteligencije LaMDA, a kompanija je rekla da će "s vremenom biti ažurirana s novijim, sposobnijim modelima".

    Traka za unos na dnu ekrana takođe ima nekoliko razlika. Bard ima simbol mikrofona na kraju, što znači da bi mogao biti podržan sustav pretvaranja govora u tekst, što Bing takođe ne podržava.

    Takođe je vredno napomenuti da se ispod Bard-ovog tekstualnog polja nalazi red napisan sitnim slovima koji glasi "Bard može prikazati netačne ili uvredljive informacije koje ne predstavljaju Google-ovo stajalište", čime se očito želi ograditi od glupih ili netočnih odgovora.

    Nadamo se da nećemo morati dugo čekati da dođemo u priliku isprobati Bard-a i uporediti ga sa ChatGPT-om.


  4. Samsung-ovi telefoni počeli su da dovijaju One UI 5.1 nadogradnju temeljenu na Android-u 13 prošlog meseca, a već se govori o dolasku One UI 6.0 interfejsa sa Android-om 14. Prema trenutnim informacijama, beta testiranje nove nadogradnje započeće ovog leta, dok će stabilna verzija doći kasnije ove godine.

    Ali, ako se u obzir uzme Samsung-ova starija politika za softverska ažuriranja, lista telefona koja neće dobiti novu Android nadogradnju sa One UI 6.0 interfejsom je poprilično dugačka. Reč je, naime, o uređajima koji su s One UI 5.0 nadogradnjom "ispucali" sva tri velika ažuriranja koje je južnokorejski proizvođač obećao.

    - Galaxy S10 Lite
    - Galaxy S20 FE
    - Galaxy S20 / S20+/ S20 Ultra
    - Galaxy Note 10 Lite
    - Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra
    - Galaxy Z Flip
    - Galaxy Z Fold 2
    - Galaxy A22 / A32/ A51/ A71

    Osim telefona, Samsung ima i tablete koji neće dobiti novo ažuriranje.
    - Galaxy Tab A8
    - Galaxy Tab A7 Lite
    - Galaxy Tab S6 Lite (2020)
    - Galaxy Tab S7 / Tab S7+

    Iako će prestanak softverske podrške razočarati neke korisnike, podsećamo da svi Galaxy vodeći telefoni predstavljeni nakon S21 serije, kao i odabrani telefoni srednjeg ranga počevši od Galaxy-ja A53 i A73, ispunjavaju uslove za do četiri velike Android nadogradnje i pet godina bezbednosnih zakrpi.


  5. Elon Musk ponovno zabavlja javnost svojim postupcima. Dok ne tvituje o politici, svetskim problemima i veštačkoj inteligenciji, ili se hvali postignućima Tesle, ovih dana rešava i probleme odnosa s javnošću svoje najnovije tvrtke, Twitter-a. Nakon što je preuzeo ovu društvenu mrežu, odmah je bio započeo sa otkazima, a jedan od prvih odeljenja koji je u potpunosti rasformiran bio je onaj za odnose sa medijima i javnošću.

    To je nastavak njegove politike da sa medijima ne treba na taj način komunicirati, jer, podsetimo, niti u Tesli već godinama slično odeljenje ne postoji. Ove nedelje, Musk je objavio i kako su zamenjeni zaposleni koji su na Twitter-u bili zaduženi za odgovaranje na upite medija:



    Na adresi press@twitter.com aktiviran je autoresponder koji na sve upite odgovara – emotikonom govanca. Kakav bismo to bili medij da nismo odmah istu stvar i proverili?

    Musk je govorio istinu. Na naš upit upućen press službi Twitter-a, unutar istog minuta dobili smo i službeni odgovor, koji u nastavku prenosimo u celosti:

    💩

  6. Apple-ovi stručnjaci predali su prošle godine u februaru Patentnoj kancelariji SAD-a patentnu prijavu, koja opisuje "Uređaj sa samouvlačećim ekranom i tehnike za zaštitu ekrana korišćenjem detekcije pada". Ovaj patent opisuje i iscrtava obrise nekog budućeg Apple-ovog uređaja sklopivog dizajna i sa savitljivim ili odvojivim ekranima. Jasno je da se radi o patentu koji bi se odnosio na moguće tehnologije ugrađene u preklopni iPhone, koji se može, ali i ne mora, pojaviti na tržištu u narednim godinama.

    Apple dalje u patentu opisuje svoj izum. Uređaji, kažu, mogu svojim senzorima otkriti kada ih se ispusti prema podu. Ako se takva detekcija dogodi na sklopivom uređaju, on će imati mogućnost da se u tom trenutku automatski zaklopi, odnosno da se njegov uvlačeći ekran vrati u sklopljeni položaj. Cilj toga jeste zaštititi osetljivi ekran od direktnog udarca o tlo.



    I inženjerima je jasno da ne bi u svim slučajevima pada telefona bilo dovoljno vremena za njegovo puno sklapanje, pa pišu: "čak i savijanje ekrana na ugao manji od 180° može pružiti određenu zaštitu, jer će uređaj o tlo udariti svojim ivicama, a ne ekranom".

    Mehanizam bi radio tako da pomoću ugrađenog akcelerometra otkiva je li uređaj (recimo iPhone) u slobodnom padu. Kada se nađe u takvoj situaciji, aktiviraće se mehanizam koji će ga pokušati na vreme zatvoriti i tako zaštititi. Patent donosi i nekoliko ilustracija telefona sa savitljivim ekranom, koji se preklapa ili "rola" unutar njegovog kućišta, pa potom i opisuje različite izazove kod sklapanja takvih ekrana i njihove pripadajuće opreme, poput čipova, LED i OLED elemenata i slično. Patent, kažu, pokriva implementaciju istog mehanizma u sve mobilne uređaje – telefone, tablete, prenosne računare, medijske playere, nosive uređaje, ali i one koji bi se koristili kao naglavni sklopovi sa ekranima.


  7. U drugoj polovini prošle godine Netflix je prikupio 10 miliona novih korisnika i u svom finansijskom izveštaju rekao da je to nadmašilo sva njihova očekivanja.

    Osim tog uspeha, Netflix je prošle godine, prema podacima koje objavljuje TradingPlatforms.com, ostvario gotovo 15% globalnog downstream saobraćaja, odnosno gotovo kao YouTube i TikTok zajedno.

    Istraživanje je takođe pokazalo da Netflix ima najveći udeo u globalnom upstream saobraćaju od 8,78%. Iza njega slede HTTP medijski streamovi (6,89%), YouTube (5,9%) i generičko pregledavanje weba (3,85%).

    Ipak, postoje razlike kada se prometi analiziraju po regionima. Dok je Netflix bio kralj u Americi i regionu APAC (Azija-Pacifik), YouTube je zadržao krunu u EMEA regionu. Prema istraživanju, prošle je godine Netflix generisao 22% ukupnog internet saobraćaja u Americi i 20% u APAC regionu. Steraming aplikacija je takođe bila odgovorna za najveći downsteram saobraćaj od 23% u Americi i 22% u APAC-u. S druge strane, YouTube još uvek vlada u EMEA regionu, sa 18% ukupnog, 19% downstream i 11% upstream internet saobraćaja. Netflix je zauzeo peto mesto po ukupnom i downstream saobraćaju u ovom "našem" regionu.

    Prema istraživanju, video sadržaji čine 66 posto ukupnog internet saobraćaja u svetu, što je za 24 posto više u odnosu na godinu pre.


  8. Nije tajna da se muškarci i žene razlikuju u mnogo stvari, pa tako i u odabiru telefona. Prema novom izveštaju kompanije za istraživanje tržišta, Consumer Intelligence Research Partners (CIRP), muškarci će kod kupovine iPhone-a najčešće izabrati Pro model, dok će žene radije kupiti onaj obični.

    "Našli smo suptilne, ali ipak značajne razlike u posedovanju iPhone-a između muškaraca i žena. U meri u kojoj postoji moda na tržištu pametnih telefona, polne razlike u preferencijama modela, ne bi nas trebale iznenaditi. Ukratko, muški kupci obično biraju skuplje, premium modele iPhone-a", objašnjavaju istraživači CIRP-a.

    Naime, prema uzorku svih kupaca iPhone-a u 2022. u SAD-u, 12 posto žena kupilo je iPhone 14 ili iPhone 14 Plus, dok se na te modele odlučilo 8 posto muškaraca. S druge strane, 41 posto muškaraca prošle godine je odabralo Pro ili Pro Max verzije iPhone-a 13 i iPhone-a 14, dok je isto to učinilo 33 posto žena.

    Polovi su, ipak, više usklađeni kada je reč o posedovanju starijih iPhone-a. Tako, na primer, 37 posto muških i ženskih korisnika ima iPhone 12 i iPhone 13 u osnovnoj ili mini varijanti. Kad je reč o najjeftinijem iPhone SE modelu, njega koristi 7 posto muškaraca i žena.

    Nije tačno poznato zašto postoji razlika između muškaraca i žena kod odabira iPhone-a, a kako navode iz CIRP-a, to ni ne žele otkriti.

    "Nećemo istraživati šira rodna pitanja o motivaciji iza izbora iPhone-a. Naša baza podataka ne bavi se egom, tehnološkom udobnošću, navikama snimanja selfija ili problemima sa veličinom ruke u vezi sa odabirom telefona. Takve spekulacije prepuštamo čitaocima“, napominju iz CIRP-a.


  9. Google-ov tim Project Zero koji se bavi istraživanjem bezbednosti, otkrio je ranjivosti u Samsung-ovim modemima koji su ugrađeni u razne uređaje, uključujući Pixel telefone, Samsung-ove Galaxy uređaje i Vivo telefone.

    Istraživači kažu da su otkrili čak 18 ranjivosti od kojih su četiri posebno opasne jer omogućavaju napadačima da vam upadnu u sistem samo korišćenjem broja telefona. Modemi podložni hakovanju su Exynos modeli u kojima bi ranjivosti mogle omogućiti hakeru da daljinski ugrozi telefon bez interakcije korisnika, odnosno kako kažu, "bez potrebe za mnogo više od telefonskog broja žrtve".

    Google kaže da bi već objavljeno sigurnosno ažuriranje za Pixele iz marta trebalo zakrpati problem ali veruju da bi ugroženi mogli da budu sledeći uređaji:

    - Mobilni uređaji kompanije Samsung, uključujući one u serijama Galaxy S22, M33, M13, M12, A71, A53, A33, A21, A13, A12 i A04
    - Mobilni uređaji kompanije Vivo, uključujući one u seriji S16, S15, S6, X70, X60 i X30
    - Svi nosivi uređaji koji koriste Exynos W920 čipset
    - Sva vozila koja koriste Exynos Auto T5123 čipset

    Istraživači kažu da bi vlasnici telefona sa Qualcomm-ovim procesorima koji koriste Qualcomm-ov modem trebali bi da budu sigurni od napada jer na njima nije otkrivena ova ranjivost.

  10. Prema inače poverljivom i mnogo puta dokazanom cinkeru Ice Universe, iPhone 15 Pro Max će imati najtanje ivice kućišta od bilo kojeg smartfona do sada. Ukoliko se njegove informacije pokažu kao tačne, spomenute ivice će imati debljinu od samo 1,81 mm, što je manje od aktuelnog prvaka u toj disciplini – Xiaomi-ja 13.

    Poređenja radi, iPhone 14 Pro Max dolazi u kućištu čije su ivice oko zaslona debele 2,17 mm.

    Ovako na papiru razlika se ne čini prevelikom, ali kad vam uređaj jednom dođe u ruke, prilično je izvesno da ćete biti oduševljeni.