ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!

  1. Apple-ov analitičar sa dobrim vezama u Apple-u, Mark Gurman, kaže da će nadolazeći Apple Watch 8 pametni sat stići sa hardverskom nadogradnjom u obliku senzora za merenje temperature tela.

    Prema toj informaciji verovatno se neće raditi o termometru koji će meriti vašu temperaturu i prikazivati vam vrednosti u realnom vremenu, već će vas Apple-ov sat upozoriti da izmerite temperaturu konvencionalnim termometrom, ukoliko primeti da vam je temperatura povišena, a isto tako bi vam mogao preporučiti i da odete do lekara.

    Time se Apple želi ograditi od toga da se novi senzor doživljava kao "pravi" dijagnostički alat, jer Series 8 satovi neće imati dozvolu od Američke Agencija za hranu i lekove FDA da se mogu koristiti kao verifikovani termometri, iako će i za ovakav tip merenja trebati određene dozvole pre nego što stignu u prodaju.

    Osim novog senzora Apple Watch Series 8 satovi neće imati nekih drugih hardverskih poboljšanja, ali očekuje se da će Apple izdati jedan "rugged" model sa posebno ojačanim kućištem i staklom.


  2. Apple će ove jeseni predstaviti novi iPhone 14 seriju telefona, opet u četiri modela, ali i dve veličine. Neslužbene informacije najavljuju i najviše cene do sada.

    Iako Apple za sada ništa nije potvrdio, a ni neće sve do službenog predstavljanja, ove jeseni se očekuju 6.1-inčni iPhone 14 i 14 Pro te 6.7-inčni iPhone 14 Max i iPhone 14 Pro Max.

    Prema dosadašnjim saznanjima, Pro modeli će dobiti novi A16 Bionic čip i tri kamere, dok će obične 14-ice dobiti opet A15 čip i po dve kamere na poleđini.

    Novost će biti i 48MP glavna kamera iPhone 14 Pro modela uz 12MP ultra-široku i 12MP telefoto kameru.

    Pro modeli će umesto notcha u ekranu dobiti dva otvora za selfie kameru i Face ID, dok će iPhone 14 i iPhone 14 Max zadržati ekrane sa notchem.

    iPhone 14 Pro će dobiti 3200mAh, a iPhone 14 Pro Max 4323mAh baterije, 8GB RAM-a i 128/256/512GB/1Tb data memorije.

    Najveći poznavaoci Apple-ovih planova, uvereni su i u konačnu implementaciju AlwaysON ekrana na iPhone 14 Pro modele.

    Sav taj napredak Apple će navodno naplatiti i 100$ više pa će iPhone 14 Pro navodno koštati 1099$, a iPhone 14 Pro Max 1199$ u osnovnim varijantama, dok bi najraskošniji iPhone 14 Pro Max trebao koštati vrtoglavih 1,699$.

    Sve to kod nas treba preračunati u evre i na to dodati poreze, carine i ogromne marže domaćih uvoznika i trgovaca.


  3. Prema najnovijem izveštaju Counterpoint Researcha, u maju je globalno prodato 96 miliona pametnih telefona. Ta brojka predstavlja pad od 4 posto u poređenju sa aprilom i pad od 10 posto u odnosu na maj 2021. godine.

    Uz to, naime, svakako treba istaknuti da je ovo drugi put u poslednjih 10 godina da je brojka prodatih pametnih telefona u istom razdoblju pala ispod 100 miliona. Takođe, reč je i o drugom uzastopnom globalnom mesečnom padu, a kako tvrde stručnjaci, taj trend će se nastaviti i u sledećim mesecima.

    Uprkos snažnom oporavku nakon početnog talasa Covida-19 2020. godine, prodaja pametnih telefona još se uvek nije vratila na nivo pre pandemije. Problemi sa lancima snadbevanja donekle se stabilizuju, ali kako prenosi GSM Arena, rastući nivo inflacije, usporavanje proizvodnje u Kini i rat u Ukrajini, uzimaju svoj danak.

    Na primer, Counterpoint Research izvestio je prošlog meseca kako je evropsko tržište pametnih telefona doživelo najgori prvi kvartal od 2013. godine. S druge strane, korejski mediji su preneli da Samsung ima čak 50 miliona uređaja na zalihama distributera, što dokazuje da je potražnja – slaba.


  4. Istraživački tim Microsoft 365 Defender-a, objavio je opsežan izveštaj o zloćudnom softveru, koji se u poslednje vreme sve češće pojavljuje na Android pametnim telefonima.

    Reč je, naime, o toll fraud zloćudnom softveru koji može pretplatiti korisnike na neke usluge bez njihovog znanja te im tako, malo po malo, isprazniti račune. Za izvođenje napada, zaražene aplikacije se služe dinamičkim učitavanjem koda.

    Kako navode istraživači Microsoft 365 Defendera, taj zloćudni softver funkcioniše tako što iskorišćava bežični aplikaciioni protokol (WAP), kojeg inače koriste mobilne mreže. Neki oblici softvera onemogućavaju korisnicima povezivanje na Wi-Fi, dok ostali čekaju da izađu izvan Wi-Fi pokrivenosti, nakon čega dolazi spomenuto dinamičko učitavanje koda.

    Zloćudni softver tada prikriveno pretplaćuje korisnike na pojedine usluge – dobiva pristup jednokratnim lozinkama, ispunjava potrebne podatke i na kraju skriva povezana obaveštenja kako bi prikrio svoje tragove.

    Istraživački tim Microsoft 365 Defendera, dao je Android korisnicima savete kako se sačuvati od ovakve vrste zloćudnog softvera. Donosimo ih u nastavku.

    - Instalirajte aplikacije isključivo putem Google Play Store-a ili drugih pouzdanih izvora

    - Izbegavajte davanje dozvola za SMS, obaveštenja ili pristup pristupačnosti bilo kojoj aplikaciji koja vam ne pruži informacije zašto joj je to potrebno

    - Koristite rešenja kao što je Microsoft Defender for Endpoint na Android-u za otkrivanje zloćudnih aplikacija

    - Ako uređaj više ne prima ažuriranje, ozbiljno razmislite o njegovoj zameni novim uređajem

    Više informacija i detaljan opis o tome kako funkcioniše ovakav zloćudni softver, dostupno je na službenoj stranici Microsoft-a.


  5. Apple je na svom službenom YouTube kanalu objavio kratki video u kojem se prikazuje šta će sve njihov Watch Series 7 preživeti.

    "Apple Watch Series 7. Najizdržljivi Apple Watch ikada", napisali su u opisu videa.

    Ako je za suditi prema prikazanom, Apple Watch Series 7 preživeće direktni nalet fudbalskih i teniskih loptica, raznorazna špricanja vodom, visoke temperature od kuhanja, udarce o tlo, a neće mu ništa biti ni ako ga poliže pas ili "zaklope" vrata od autobusa.

    Sat se, naravno, bez problema može zaprljati i kečapom, kupkom od čokolade, sapunicom za pranje automobila, a preživeće i zaranjanja u more i WC šolju. Ali, koliko je Apple Watch zapravo izdržljiv, ostaje korisnicima da rizikuju i isprobaju.

    .video-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; /* 16:9 */ } .video-container iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

  6. Hakovanje naloga društvenih mreža je nezgodna stvar koja posebno pogađa one korisnike koji bukvalno žive od prikazivanja sponzorskih sadržaja. Ako neko na primer nekom influenseru sa više stotina hiljada ili miliona pratilaca hakuje nalog, gubici mogu da budu astronomski.

    Izraelski startup Notch želi da pomogne svim "instagramerima" osiguravanjem njihovih računa po ceni mesečne pretplate već od 8 dolara na više. Korisnici koji sklope ugovor sa osiguravateljem, u slučaju hakovanja naloga dobiće premiju čija visina zavisi o svoti na koju su osigurani. Pored toga Notch će im ujedno pomoći da povrate kontrolu nad svojim nalogom.

    "Gledamo broj pratilaca, angažman, odakle je publika, vertikalu u kojoj influenser radi, koliko objava mesečno ta osoba obično postavi, koliko je od njih sponzorisanih objava..." objašnjava izvršni direktor Rafael Broshi. S tim informacijama Notch može da proceni koliko sponzorisanog sadržaja kreator objavi mesečno i koliko bi novaca neko tog kalibra zaradio na svakoj objavi. Tada kompanija može izračunati mesečnu naknadu za pokriće osiguranja naloga.

    Važna stvar kod Notche-ovog osiguranja je da pokriva samo hakovanje. Neki kreatori sadržaja, posebino oni iz marginalizovanih zajednica, suočavaju se sa ciljanim uznemiravanjem na Instagram-u, što uključuje uzastopne prijave neprimerenih sadržaja na njihovim profilima. To može dovesti do privremene, kraće ili duže suspenzije naloga, što influenserima takođe stvara gubitke, ali Notch to neće pokriti.


  7. Instagram ulaže sve više napora kako bi parirao TikTok-u, a u sklopu toga je i novi potez društvene mreže.

    Instagram je počeo da testira jednu značajnu promenu, a to je da svaki objavljeni video na Instagram-u postaje Reel. Cilj ove promene je da privuče što više publike na Instagram-u i Facebook-u.

    "Testiramo ovu funkciju kao deo napora da pojednostavimo i unapredimo iskustvo gledanja videa na Instagram-u", poručio je portparol kompanije Meta.

    Instagram je pokrenuo Reels u augustu 2020. godine prvobitno u SAD-u i beleži značajan engagement sa ovim kratkim formatom videa. U kompaniji se nadaju da će klipovi biti gledaniji zahvaljujući većoj dostupnosti, video efektima, muzici i slično.

    Da li će i postojeći, već objavljeni klipovi doživeti promjenu, za sada nije poznato. Takođe, ne zna se ni da li će biti moguće i dalje objavljivati klipove dužine do 10, odnosno do 60 minuta u slučaju verifikovanih profila.

    Šef Instagrama Adam Mosseri je pre gotovo godinu dana izjavio da "Instagram više nije samo aplikacija za deljenje fotografija" jer se fokusirao na "kreatore, video, kupovinu i razmenu poruka".


  8. Trka u proizvodnji čipova se nastavlja baš kao i njihova nestašica. Samsung je sad objavom da su započeli sa proizvodnjom 3nm čipova opovrgnuo glasine prema kojima je tajvanski TSMC trebao biti prvi.

    Većina korisnika smartphonea ne razmišlja o tome koji i kakav to pokretački čip pokreće njihov pametni telefon. Ima naravno i onih kojima je to najvažniji faktor pri odabiru telefona.

    Aktuelni top čipovi u svetu pametnih telefona, temeljeni su na 4nm tehnološkom procesu, što ih čini najefikasnijim do sada, ali može i bolje.

    Samsung je sad započeo sa proizvodnjom 3nm čipova, a tvrde da će oni biti do 45% efikasniji u odnosu na 5nm čipove poput Snapdragon-a 888 i Exynos-a 2100.

    Isti tako najavili su da će novi 3nm čip ponuditi do 23% bolje performanse, opet u poređenju sa 5nm čipovima.

    Radije bismo čuli, kakve će razlike biti u odnosu na aktuelne 4nm SoC-ove, ali ovako to verovatno zvuči značajno veći napredak.

    Samsung-ovi 3nm čipovi najpre će svoje mesto naći u nekakvim specijalizovanim sistemima, a kasnije sasvim izgledno i u smartphoneima.

    Treba se podsetiti i na glasine, prema kojima Samsung svoju Galaxy S23 seriju ne namerava opremiti sopstvenim Exynos čipom već čipovima iz ponude Qualcomm-a, a možda i MediaTek-a.


  9. Iz Snap-a su prvo u junu potvrdili da rade na pretplatničkoj verziji svog servisa, ali tada nam nisu bili poznati detalji oko Snapchata+. Sada smo napokon saznali više službenih detalja, kao i najvažniju informaciju za sve potencijalne korisnike - cenu. Mesečna pretplata tako će koštati 3,99 dolara, a omogućiće pristup novim i ekskluzivnim opcijama. Iskustvo korišćenja aplikacije za korisnike besplatne verzije ostat će nepromenjeno.

    Neke od opcija koje će prvo biti dostupne kroz verziju Snapchat+ naknadno će postati dio besplatnog servisa (dakle, pretplatnici će u biti testirati te opcije dok su još u beta verzijama), dok bi druge opcije trebale ostati dostupne samo pretplatnicima. Iz Snap-a kažu kako je pretplatnička verzija njihove društvene mreže namenjena samo najstrastvenijim korisnicima Snapchat-a, a na početku će im biti dostupne opcije poput označavanja jedne osobe kao BFF (najboljeg prijatelja) pa će se sadržaj i osobe uvek prikazivati na vrhu chata, kao i mogućnost prilagođavanja izgleda ikone aplikacije.

    Ono što se neće promeniti za pretplatnike to je prikaz oglasa pa čak i ako kompaniji plaćate 4 dolara svaki mesec, i dalje će vam se prikazivati reklame. S obzirom na to da prognoza Snap-a za aktuelni kvartal nije toliko optimistična - zbog trenutačnih makroekonomskih uslova, poremećenih globalnih lanaca snadbevanja, inflacije itd., što sve utiče na oglašavanje, tj. zaradu od oglašavanja, uvođenje pretplate trebalo bi barem malo poboljšati finansijsku situaciju.

    Snapchat+ za sada je lansiran samo na određenim tržištima poput SAD-a, Kanade, Velike Britanije, Francuske, Nemačke itd., a naknadno će postati dostupan i na drugim tržištima.

    Pre Snapa, pretplatu na svoje servise već su uveli i Twitter (Twitter Blue) i Telegram (Telegram Premium) koji za cenu pretplate nude neke nove opcije, dok se za korisnike besplatnih verzija ništa ne menja i mogu ih koristiti kao i pre.


  10. Ranije ove godine Google je predstavio novi, integrirani prikaz Gmail-a koji olakšava navigaciju između ključnih funkcionalnosti kao što su Gmail, Chat i Meet. Do sada se kod dela korisnika takav način prikaza mogao aktivirati u podešavanjima, ali od sada će on biti kao zadat svim korisnicima. Ipak, moći će da se isključi u podešavanjima.

    Kada je omogućen, novi navigacioni meni omogućava jednostavno prebacivanje između pristigle pošte, važnih razgovora i pridruživanja sastancima bez potrebe za prebacivanjem između kartica ili otvaranjem novog prozora.

    Korisničko iskustvo razlikovaće se zavisno o korišćenom izdanju Google Workspace-a.

    Korisnici koji koriste Gmail, Chat i Meet mogu odrediti koje aplikacije žele uključiti u svoj novi prikaz. Takođe imaju mogućnost korišćenja konfiguracije samo za Gmail.

    Novi izgled interfejsa temeljen je na Material You filozofiji.