ИТ-ВЕСТИ

Najnovije vesti iz sveta informacionih tehnologija. Nove IT vesti svaki dan. Informiši se!

  1. Google je lansirao Google Play Games betu za Windows, što znači da se teoretski možete registrovati i zaigrati Android igre na svojem računaru bez korišćenja spoljnog emulatora, ali samo ako se nalazite na pravom mestu. Naime, beta je trenutno dostupna samo u tri zemlje, Hong Kongu, Južnoj Koreji i Tajvanu.

    Ako ste se ovih dana tamo slučajno zatekli iz turističkih ili poslovnih razloga, moći ćete na svom desktop računaru ili laptopu zaigrati popularne Android naslove kao što su Mobile Legends: Bang Bang i Summoners War i uživati u igranju na velikom ekranu pomoću miša, tastature i drugih kontrolera, kao što možete videti u videu ispod.

    Ukoliko se ne nalazite na dalekom istoku, dobra vest je što Google Play Games beta već ima i svoju strpsku stranicu, što znači da se možete prijaviti da vam pošalju obaveštenje kada će biti dostupna u našem regionu, putem ovog linka.

    Google je najavio da će Google Play Games za PC biti dostupan globalno tokom ove godine, ali kako se čini, na svom računaru nećete moći igrati baš svaku igru iz Google Play Store-a već samo one za koje Google isposlovati dozvolu. Tako da se možemo samo nadati da će svi najveći hitovi sa Android-a biti jednog dana biti dostupni.

    .video-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; /* 16:9 */ } .video-container iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

  2. Samsung se priprema za predstavljanje sledeće generacije svoje flagship porodice pametnih telefona Galaxy S22, a sada su se pojavili novi detalji o modelu S22 Ultra.

    Galaxy S22 Ultra će biti najbolji novi Samsung-ov model, podržavaće korišćenje olovke, a njegov dizajn će biti veoma sličan Galaxy-ju Note 20 Ultra, koji se pojavio 2020. godine kao poslednji Note.

    Leakeri su objavili nove rendere Galaxy-ja S22 Ultra koji prikazuju uređaj u četiri različite boje.

    S obzirom na promene, moguće je da je na novom modelu radio drugi tim stručnjaka jer je S22 Ultra više sličan Noteu 20 Ultra nego S22 Plus-u, što je pomalo čudno jer bi S22, S22 Plus i S22 Ultra trebali sa budu usko povezani.

    Pomenuta olovka će imati latenciju od 2,8 ms, što je daleko najniže kada je reč o Samsung-ovim olovkama. Poznato je i da će S22 Ultra imati glavnu Super Clear Lens kameru od 108 MP, ultraširoku od 12, i dve telephoto kamere od 10 MP (za 3x i 10x zumiranje). Sistem kamera će podržavati 12-bitno HDR snimanje vide i automatski frame rate.

    Napred će biti 6,8-inčni AMOLED ekran rezolucije 1.440 x 3.088 piksela i frekvencije osvežavanja od 120Hz, a u rupičasti izrez će biti smeštena selfie kamera od 40 MP. Ekran koristi LPTO tehnologiju za dinamično prilagođavanje frekvencije osvežavanja od 1 do 120Hz. Takođe, poznato je i da će biti zaštićen Gorilla Glass Victus+ staklom koje još uvek nije predstavljeno.

    Galaxy S22 Ultra će biti težak 228 grama, a njegove dimenzije će iznositi 163,3 x 77,9 x 8,9 mm. Biće otporan na vodu i prašinu po IP68 standardu, a njegova baterija od 5.000 mAh će podržavati 45W brzo punjenje i 15W bežično punjenje. Dva zvučnika razvijena u saradnji sa AKG-om će biti deo uređaja i podržavaće Dolby Atmos tehnologiju. Uređaj će koristiti Android 12 sa Samsung-ovim One UI 4.1 interfejsom.

    Nova Galaxy S22 serija će biti predstavljena u februaru.


  3. Za slučaj da ste u razdoblju od 2006. do 2012. godine aktivirali tada besplatni paket G Suite, poslovni paket usluga Google-a u osnovnoj verziji, i koristili ga bez plaćanja sve ove godine – imamo lošu vest za vas. Google je, naime, najavio da će svima sličnima u maju ukinuti pogodnost korišćenja G Suite-a bez naplate.

    Vratimo li se deceniju u prošlost – G Suite je tada omogućavao poslovnim korisnicima osnovni nivo usluge bez naplate, što je značilo da se Gmail i s njime povezani servisi mogu koristiti povezani sa sopstvenim domenom, umesto standardnog domena gmail.com. Očekivano, ovu su mogućnost mnogi brzo prihvatili, a praksa pružanja te mogućnosti bez naplate ukinuta je 2012. godine. Nove korisnike od tada na dalje nisu primali, ali oni koji su pogodnost uhvatili pre toga, ostali su netaknuti.

    Sada, deset godina nakon ukidanja novih besplatnih registracija, ukida se svaka mogućnost besplatnog korišćenja G Suite-a, i to ovoga proleća. Od 1. maja Google će početi automatski da nadograđuje pretplatne pakete i naplaćuje adekvatne pretplate onima za koje ima dovoljno podataka za naplatu. Ostalima će tražiti da im dostave podatke za obračun. Ko to ne učini, nakon 1. jula ostaće bez besplatnog korisničkog naloga.

    Da razjasnimo i situaciju sa imenima usluge. Kada je pokrenuta, 2006. godine, ova se usluga nazivala Google Apps for Your Domain. Nakon toga preimenovana je u Google Apps for Work, najduže je nosila ime G Suite, a danas se ceo kancelarijski paket službeno naziva Google Workspace. Besplatna pretplata, koja uskoro ističe, naziva se G Suite legacy free edition.

    Spomenimo i da se Workspace danas besplatno može aktivirati tek u svojstvu neprofitne organizacije ili obrazovne ustanove.

    Detalje o prelasku na neki od naplatnih razreda možete pronaći na njihovoj FAQ stranici. Poslovni paketi naplaćivaće se od 6 dolara mesečno ili više, zavisno o odabranom nivou usluge.


  4. Analitička kompanija Canalys objavila je preliminarne rezultate za poslednji prošlogodišnji kvartal za tržište pametnih telefona. Prema tim podacima, a treba naglasiti kako iz Canalys-a upozoravaju kako bi se konačne brojke mogle malo razlikovati od preliminarnih podataka, prvo mesto na ovom tržištu zauzeo je - Apple. Proizvođač iPhone-a i godinu ranije isporučio je najviše telefona u tzv. blagdanskom kvartalu kada je najveća potražnja za potrošačkom elektronikom, a nakon toga je sljedeća prazničnom kvartala tržištem dominirao Samsung, da bi se Apple u poslednja tri meseca 2021. vratio na tron.

    Tokom tog razdoblja zauzeli su 22 posto tržišta (u istom razdoblju godinu ranije zauzeli su 23 posto tržišta), dok je Samsung zauzeo 20 posto, uz napomenu da je taj procenat ipak porastao u odnosu na 2020. kada je iznosio 17 posto. Treće mesto, očekivano, zauzeo je Xiaomi, kineska kompanija čiji su telefoni prilično popularni i u Srbiji. Zanimljivo, podaci Canalys-a pokazuju da su zadržali isti udeo na tržištu kao i godinu dana ranije - 12 posto.

    Takođe, kao i godinu dana ranije, četvrto i peto mesto drže Oppo i Vivo, uz nešto manji procenat. Udeo Oppa na tržištu iznosi 9 posto (godinu pre iznosio je 10), a u njihove brojke uključene su i isporuke OnePlus-a. Udeo Viva iznosi 9 posto, što je takođe pad od jedan posto u odnosu na isto razdoblje pre godinu dana.

    Iz Canalys-a kažu kako je na rezultate na tržištu pametnih telefona uticala i situacija sa nestašicom čipova. Dok su Apple i Samsung kao veći brendovi uspeli osigurati dovoljnu količinu čipova (iako, i oni su morali smanjiti planiranu proizvodnju), najviše problema imale su manje kompanije kojima je bilo puno teže osigurati dovoljne količine čipova, što je direktno uticalo na broj isporuka mobilnih uređaja.


  5. Netflix je za korisnike iz SAD-a i Kanade odlučio pripremiti jedno novogodišnje iznenađenje u vidu povećanja cena pretplate. Tako će sada osnovni plan za jedan uređaj i 480p kvalitet umesto 8,99 dolara koštati 9,99 dolara, standardni plan za dva uređaja istovremeno i 1080p kvalitet koštaće 15,49 dolara umesto 13,99 dolara, a premium plan za četiri uređaja istovremeno i 4K/HDR kvalitetu koštaće 19,99 dolara umesto 17,99 dolara.

    Standardni plan u Kanadi sada će koštati 16,49 kanadskih dolara, a premium plan će koštati 20,99 kanadskih dolara. Osnovni plan će koštati 9,99 kanadskih dolara. Za one koji su već pretplaćeni na uslugu, povećanje cena će se odvijati postupno, a Netflix će obavestiti korisnike 30 dana pre stupanja novih cena na snagu. Za nove pretplatnike poskupljenja stupaju na snagu odmah.

    Prema portparolu Netflix-a, povećanja će pomoći da se nastavi razvijati novi sadržaj za korisnike: “Razumemo da ljudi imaju više mogućnosti za zabavu nego ikad pre i predani smo pružanju još boljeg iskustva našim članovima. “Ažuriramo naše cene kako bismo i dalje mogli nuditi široku paletu visokokvalitetne zabave. Kao i uvek nudimo niz planova kako bi naši korisnici mogli odabrati cenu koja odgovara njihovom budžetu.”

    Netflix je već nekoliko puta povisio cenu pretplate. Poslednji put u oktobru 2020. godine, kada je cena pretplate za standardni plan sa 12.99 dolara porasla na 13,99 dolara i za premium plan sa 15,99 dolara na 17,99 dolara.

  6. Aplikacija razvijena povodom Zimskih olimpijskih igara u Pekingu, koju moraju da koriste svi učesnici", sadrži "bezbednosne slabosti" zbog kojih bi mogli da budu ugroženi podaci onih koji je koriste.

    Reč je o aplikaciji My2022 koju trebaju da koriste sportisti, publika i mediji za svakodnevno praćenje situacije sa koronavirusom. Takođe, aplikacija nudi i mogućnost govornog chata, transfera fajlova i olimpijske novosti. Ali, grupa Citizen Lab specijalizovana za cyber bezbednost tvrdi da aplikacija ne nudi enkripciju za mnoge svoje fajlove, a Kina je već saopštila da nema razloga za zabrinutost.

    Pitanja o aplikaciji dolaze u vreme povećanja upozorenja o tehnološkoj bezbednosti posetilaca uoči Zimskih olimpijskih igara koje počinju 4. februara. Oni koji dođu na OI trebaju bi trebali da ponesu "jednokratne" telefone i naprave posebne e-mail adrese tokom boravka u Kini, savetuju stručnjaci iz bezbednosne kompanije Internet 2.0.

    Osim toga, mnoge zemlje su navodno savetovale svojim sportistima da uređaje koje svakodnevno koriste ipak ostave kod kuće.

    Citizen Lap je pronašao listu "ključnih cenzurisanih reči" koja je deo aplikacije, kao i mogućnost označavanja "potencijalno osetljivih" izraza. Lista uključuje imena kineskih lidera i vladinih agencija, kao i reference na ubistvo prodemokratskih demonstranata na trgu Tiananmen 1989. godine, kao i naziv religijske grupe Falun Gong koja je zabranjena u Kini.

    Analitičari su uočili i bezbednosne propuste koji nisu uobičajeni u slučaju aplikacija u Kini, ali koji ipak predstavljaju rizik za korisnike.

    Svi učesnici OI moraju da preuzmu aplikaciju 14 dana pre dolaska u Kinu i da je koriste svakodnevno kako bi beležili svoj covid status. Stranci takođe moraju da uploaduju osetljive informacije poput detalja iz pasoša, detalja o medicinskoj istoriji i prethodnim putovanjima.

    Citizen Lab upozorava da bi nedostaci aplikacije mogli da budu iskorišćeni za zloupotrebu podataka ukoliko bi došlo do hakerskog napada. Ipak, kineska vlasti tvrde da će svi lični podaci biti sigurni.


  7. Nedavno smo svedočili glasinama kako Samsung namerava da napusti svoju Exynos seriju procesora, što je nedugo zatim demantovano. A juče je stigla i zvanična najava novog čipseta – Exynos 2200.

    Ovaj procesor će pokretati Galaxy S22 seriju u Evropi i na nekim drugim kontinentima, dok će za američko tržište ponovno biti zadužen Snapdragon. Bilo kako bilo, novi Samsung-ov procesor je izrađen u 4nm tehnologiji, a posebno je zanimljivo da sadrži AMD-ov RDNA2 grafički koprocesor. Ova tehnologija omogućiće osetno bolje grafičke performanse uređaja, posebno kod igranja igara, čineći ih više realističnima.

    Exynos 2200 je jedan od prvih procesora koji koriste Armv9 arhitekturu, a sastoji se od jednog Cortex-X2 jezgra namenjenog najzahtevnijim zadacima, tri Cortex-A710 i četiri Cortex-510 za manje zahtevne radnje.

    Tu je još i podržka za fotografije do 200 MP, snimanje 8K videa, ali i QHD+ 120Hz i 144Hz ekrane. Podržava i LPDDR5 RAM, brzu UFS 3.1 memoriju, kao i 5G mreže u sub 6 GHz i mmWave spektrima.

    Exynos 2200 se trenutno nalazi u serijskoj proizvodnji, a prvi uređaji koji će ga ugostiti će biti već spomenuta Galaxy S22 serija, čije službeno predstavljanje očekujemo 8. februara.


  8. Microsoft je objavio kako će uskoro kupiti Activision Blizzard i pridružiti ga svojoj Xbox diviziji za video igre, što znači da će postati vlasnik čuvenih franšiza među kojima su najpoznatije Call of Duty, World of Warcraft, Starcraft, Diablo i Candy Crush.

    Za akviziciju koja će ga učiniti trećim najjačim game publisherom na svetu iza kineskog Tencent-a i japanskog Sony-a, Microsoft će platiti neverovatnih 68,7 milijardi dolara, ali CEO Satya Nadella i ekipa iz Redmond-a smatraju da to nije previše novca u odnosu na ono što im ona akvizicija može pružiti, s obzirom da se radi o vlasnicima nekih od najprodavanijih franšiza video igara na svetu.

    Stoga nas ne bi trebalo previše ni začuditi što Microsoft namerava isplatiti skoro 69 milijardi dolara Activision-u odjednom, jer akvizicija začudo neće uključivati nikakvo delimično plaćanje u deonicama, što je uobičajeno za ovakve ogromne transakcije.

    Odmah nakon objave ove vesti gamerski svet je eksplodirao jer dok fanovi Xbox-a i Microsoft-a smatraju da je ovo odlično, drugi smatraju da će Redmond uništiti njihove najomiljenije franšize.


  9. U prošlosti su mediji telefone OnePlus-a često nazivali "ubicama flagshipa". Razlog za to bio je jasan - njihovi uređaji imali su vrhunski hardver i specifikacije, a bili su prilično jeftiniji u odnosu na konkurente. Naravno, takvi su telefoni ponekad imali i neke kompromise i nisu imali baš sve opcije kao i top-modeli Apple-a, Samsung-a i drugih, ali za većinu korisnika je ta niža cena opravdavala takav kompromis.

    S vremenom je cena novih modela OnePlusa rasla pa njihovi flagshipovi više nisu bili toliko povoljniji u odnosu na konkurente, tako da se pojam "ubica flagshipa" više nije povezivao sa njima. To bi se, ako je verovati novim informacijama koje su preneli tehnološki mediji, ponovno moglo promeniti.

    Naime, čini se kako se OnePlus vraća svojim korenima i da pripremaju novu seriju telefona koju će, kao i njihove prve modele, karakterizovati snažan hardver i povoljnija cena. Cena o kojoj mediji nagađaju jeste do 475 dolara na kineskom tržištu, što je u odnosu na neke top-modele i više nego dvostruko jeftinije.

    Glasine koje su počele da kruže mrežom govore kako će ta nova serija imati ravan ekran (neće biti zaobljen oko ivica) i "flagship čip", ači ne spominje se i model čipa. To može biti aktuelni Qualcomm-ov Snapdragon 8 Gen 1., ali i neki malo slabiji i stariji model, ali kako se navodi da će ti telefoni biti namenjeni igranju video igara i prilagođeni za top performanse, verovatno će imati najjači mogući model.

    Ako žele snažan i cenovno prihvatljiviji model, to znači da će negde morati napraviti kompromis, a to mogu biti slabije kamere, sporije punjenje (nedostatak bežičnog punjenja), možda neće imati IP sertifikat i slično.


  10. Uprkos činjenici da je pandemija koronavirusa usporila proizvodnju komponenata potrebnih za pametne telefone, Samsung ih je u 2021. godini uspeo napraviti čak 300 miliona, navodi se u izveštaju The Eleca.

    Naime, iza 238,8 milijuna uređaja stoji južnokorejska kompanija, dok su njih preko 60 miliona napravili ODM-ovi (Original Design Manufacturer). Reč je o kineskim kompanijama Wingtech i Huaqin, koje proizvode neke od jeftinijih Galaxy pametnih telefona.

    Međutim, uprkos brojci od 300 miliona, navodi se da je Samsung isporučio tek oko 200 miliona pametnih telefona. Razlog tome je, navodno, činjenica da je proizvodnim jedinicama potrebno i do dva meseca da dođu do distributera.

    Samsung je prema prethodnim planovima nameravao da isporuči svih 300 miliona pametnih telefona u 2021. godini, ali planove su im pomrsili problemi sa proizvodnjom u Vijetnamu, što je na kraju rezultovalo i niskom prodajom uređaja iz Galaxy S21 serije.

    Iako je to možda teško za poverovati, uređaji iz Galaxy S21 serije najgore su se prodavali od svih Samsung-ovih flagship telefona. Kompanija je, prema izvorima The Elec-a, prošle godine uspela isporučiti oko 20 miliona primeraka, dok je inače ta brojka kod S serije otprilike duplo veća.

    Ali, takođe se istakla činjenica da se prošle godine južnokorejski tehnološki gigant usredotočio na isporuku Galaxy A i Galaxy M serije pametnih telefona, diverzificirajući tako svoj lanac snadbevanja komponentama.